Co wyróżnia rowery miejskie?

Co raz częściej wybierając środek komunikacji, którym poruszamy się do pracy, stawiamy na rower. O ile większości przypadków jeździmy na rowerze górskim, jako najbardziej popularnym, o tyle wielu entuzjastów takiej formy przemieszczania się po mieście wybiera raczej rower miejski.

Pierwsze wrażenie kiedy spojrzymy na rower miejski powoduje, że niczym nie różni się od klasycznego holendra i właściwie nie trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić, gdyż współczesne rowery miejskie są wzorowane na klasycznych rowerach holenderskich. Czym zatem się od nich różnią?

Wygoda jazdy

Współczesne rowery miejskie mają kierownicę typu jaskółka, która wymusza postawę wyprostowaną podczas jazdy. Nie jest to bez znaczenia, bo dzięki takiemu rozwiązaniu dbamy o swój kręgosłup, a komfort jazdy jest zdecydowanie lepszy niż na rowerze górskim. Koła stosowane w rowerach miejskich to duże 28-calowe w miarę gładkimi oponami, bieżnikiem w charakterystyczne rowki, które łatwo odprowadzają wodę na boki. Dodatkowym wyposażeniem rowerów miejskich są błotniki i osłona na łańcuch, która zapobiega nadmiernemu brudzeniu się łańcucha oraz zabezpiecza nasze ubrania, płaszcze i spodnie przed wkręceniem w korbę. W końcu rower miejski służy do codziennej jazdy również do pracy.

Dodatkowe wyposażenie

Jeżeli już mowa o dodatkowym wyposażeniu należy wspomnieć, że obecnie produkowane rowery miejskie mają montowane koszyki na kierownicy do przewożenia lekkich plecaków czy torebek. Ważną cechą przy wyborze roweru miejskiego jest oświetlenie. Oprócz odblasków wyposażony jest w lamkę przednią i tylną ładowaną dynamem wewnętrznym umieszczonym w przednik kole. Hamulce stosowane są przede wszystkim typu torpedo na tylnie koło i dodatkowo hamulec szczękowy na przednie.

Wybór roweru miejskiego

Ważne jest przy wyborze rowery miejskiego, aby zwrócić uwagę czy mostek łączący kierownicę z widelcem jest regulowany. Umożliwia to indywidualne dopasowanie odległości kierownicy od siebie. Ważną cechą rowerów miejskich są w montowane biegi w ośkę tylnego koła, są to tak zwane przerzutki planetarne. Najczęściej spotykane to trzybiegowe wersje, ale dostępne są również wersje siedmiobiegowe i czternastobiegowe. Dodatkowym wyposażeniem rowerów miejskich są również osłony na tylnym kole zabezpieczający nasze ubrania przed błotem rzucanym przez koło. Rama rowerów miejskich zbudowana jest ze stopów aluminium i waży około 15 kg. Rodzaj materiału jest tak dobrany, aby wytrzymywał niskie i wysokie temperatury. Z takim wyposażeniem nasz rower miejski możemy wykorzystywać do jazdy betonowej dżungli przez cały rok.

Jak widać, rower do jazdy po mieście, to przemyślana konstrukcja i wygoda. Warto zastanowić się, czy nie będzie zdrowszym i szybszym środkiem lokomocji, niż auto czy nawet tramwaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *